Telefonujete za volantom? Pokuty budú vyššie

Plánovaná novela zákona o cestnej premávke dáva možnosť polícii ráznejšie zakročiť proti vodičom, ktorí telefonujú za volantom bez „hands free“ systému. Postih možno očakávať za akúkoľvek manipuláciu s mobilom, teda aj za čítanie a písanie správ, či prehliadanie internetu.

Nový zákon zvyšuje pokutu v blokovom konaní zo 100 eur na 150 eur, v správnom konaní z 200 eur na 300 eur. Po novom bude telefonovanie počas šoférovania zároveň považované za závažný priestupok a previnilec môže dokonca skončiť so zadržaným vodičským preukazom, a to až na 2 roky. 

Je takéto sprísnenie opodstatnené? Polícia si myslí, že áno. Tvrdšie postihy a kontroly zavádzajú vo viacerých európskych krajinách. Smrteľné nehody totiž najčastejšie spôsobuje vysoká rýchlosť a nesústredenosť vodiča. Podľa údajov, ktoré zverejnila Európska rada pre bezpečnosť dopravy napríklad v Holandsku až 70 percent vodičov pripustilo, že sa za volantom venujú aj mobilu. 

Smartfón pritom vodiči nepoužívajú len na telefonovanie. Ovládajú ním navigáciu, púšťajú si hudbu, niektorí dokonca počas jazdy hrajú hry. 

Prečo je to nebezpečné?

„Akékoľvek odvádzanie pozornosti vodiča od šoférovania a pohľadu od premávky vytvára priestor na kolíziu. Len pre predstavu, počas jednej sekundy prejde auto päťdesiatkou 14 metrov a stovkou 28 metrov, a pritom za jednu sekundu toho ani veľa prečítať nestihneme, takže na tejto dráhe sa auto rúti v podstate bez vodiča,“ varuje motoristický novinár a ambasádor lízingovej spoločnosti LeasePlan Alexander Štefuca. 

Hoci je pravda, že telefón v ruke vám vie polícia poľahky dokázať kvalitným kamerovým záznamom, v aute existujú aj ďalšie nástrahy, ktoré kradnú vašu pozornosť a vy miesto sledovania premávky hľadíte napríklad do palubného počítača. 

„Je smutné, že moderné systémy infotainmentu a dokonca aj klimatizácie dnes už pomaly nepoznajú mechanické ovládače, ktoré sme vedeli nahmatať takmer poslepiačky, a napríklad aj prepnutie vnútorného okruhu ventilácie musíme robiť na dva-tri kliky v menu na dotykovom displeji. Aj toto sú nástrahy, ktoré nepochybne odvádzajú pozornosť vodiča, len tie akosi nemôžu policajti postihovať, lebo súvisia s ovládaním samotného vozidla,“ upozorňuje ďalej Štefuca.

Preto ešte dôležitejšie ako strach z prípadnej pokuty je uvedomiť si, čo nás za volantom skutočne vyrušuje, alebo čo je už absolútne neprijateľné. „Keďže v našej krajine sme dávno zanevreli na výchovu a najväčšiu energiu venujeme represii, budeme radi, ak si pri čítaní týchto riadkov skúsite predstaviť, že by sme sa veciam nesúvisiacim so samotným šoférovaním venovali za volantom čo najmenej,“ dodáva odborník. 

Pozor aj na rýchlosť

Horšie následky podľa plánovanej novely cestného zákona čakajú tiež na tých, ktorí radi šliapu na plyn. Hoci sa finančné sankcie za tento priestupok nemenia (v blokovom konaní môžete dostať najvyššiu možnú pokutu 800 eur, v správnom do 1000 eur), opakované prekročenie rýchlosti v obci o 50 km/h a mimo obce o 60km/h sa tiež bude radiť medzi závažný priestupok. Čo to znamená?

Ak takýto závažný priestupok „spáchate“ počas 12 mesiacov až tri krát, polícia vás pošle na doškoľovací kurz v autoškole alebo na preskúšanie zdravotnej a psychickej spôsobilosti.

Zmena cestného zákona je na spadnutie. Novelu schválila vláda a po odobrení parlamentom sa zvýšeným sankciám už určite nevyhneme. Novela zákona by mala byť účinná od 15. júla. A my sa k nej ešte určite vrátime.