Sezónna údržba: Čo by ste mali vedieť o zimných pneumatikách

Príprava vozidla na zimu zahŕňa viacero úkonov. Ten prvý, od ktorého najviac závisí vaša bezpečná jazda, je výmena pneumatík za zimné. Kedy je potrebné sa ohlásiť do servisu a ako zistíte, že potrebujete úplne nové zimné gumy?

Aktuálna legislatíva motoristom s vozidlami do 3,5 tony používanie neprikazuje konkrétnym dátumom, riadiť sa musíte podľa počasia. Povinnosť mať namontované sezónne prezutie nastáva vtedy, keď je na vozovke súvislá snehová prikrývka, ľad alebo námraza. Nákladné vozidlá musia jazdiť na zimných pneumatikách v termíne od 15. novembra do 31. marca.

Určite však s objednaním sa do pneuservisu nečakajte na prvé snehové vločky. Odborníci odporúčajú, že ak teplota vzduchu klesne pod 7 stupňov niekoľko dní po sebe, je čas na zimné prezutie. Naši klienti vybavia termín prezúvania pohodlne za pár minút, no určite odporúčam, aby si ho rezervovali s predstihom a vyhli sa tak sklamaniu z neskoršieho dátumu výmeny“ vysvetľuje Ing. Martin Gallo, technický riaditeľ LeasePlan Slovakia.


Rozhodujúca je kvalita dezénu

Ako zistíte, či sú vaše pneumatiky stále dostatočne kvalitné a vhodné na jazdu? Hĺbka hlavných drážok zimných pneumatík nemôže byť podľa zákona menšia ako 3 mm. Z bezpečnostného hľadiska však dôrazne neodporúčame jazdiť na pneumatikách s dezénom menším ako 4 mm. Jeho hĺbku si môžete nechať zmerať v autoservise. Zvládnete to však aj sami. Hĺbkomer, alebo „merač hĺbky dezénu pneumatík“ zakúpite bežne na internete, v pneuservisoch alebo v „hobby“ predajniach s náradím. Ak ho nemáte poruke, vyskúšajte overený tip s dvojeurovou mincou. Jej obruba má 4 mm. Ak sa do drážky schová, hĺbka je dostatočná. „Hĺbku dezénu je potrebné kontrolovať pravidelne, určite však vždy na začiatku zimnej sezóny. Vodiči by na to mali myslieť najmä v prípadoch, ak sa chystajú na dlhšiu cestu, napríklad na dovolenku do hôr. Naši klienti majú istotu, že v pneuservisoch sa o tento úkon vždy postarajú mechanici. V prípade nevyhovujúceho dezénu sa im pneumatiky automaticky vymenia za nové“ dodáva technický riaditeľ LeasePlan.


Horšie jazdné vlastnosti

Auto na zjazdených pneumatikách sa správa na ceste výrazne horšie, predlžuje sa brzdná dráha, vzniká väčšie riziko nebezpečného šmyku na mokrej či namrznutej vozovke. Práve drážky pomáhajú odviesť spod kolesa vodu a ak sú príliš plytké, pneumatiky strácajú kontakt s vozovkou a vozidlo môže doslova vyletieť z cesty aj pri nižšej rýchlosti.

„Problém nesprávneho obutia v zime nie je len v samotnom snehu alebo ľade na vozovke. Nebezpečenstvo sa skrýva aj v samotnej teplote – relatívne tvrdá letná guma v mraze už nie je dostatočne vláčna, a tak stráca priľnavosť aj na podchladenom hoci suchom asfalte. To môže priniesť veľmi nečakané správanie auta v zákrute, ale aj pri obyčajnom prudšom brzdení pred prekážkou, čo by vodič inak na správnych pneumatikách pohodlne zvládol,“ vysvetľuje skúsený motoristický novinár Alexander Štefuca.


Na čo nezabudnúť pri cestách do zahraničia 

Dať si pozor na nezjazdené pneumatiky a pred jazdou si dezén naozaj skontrolovať sa oplatí nielen pre bezpečie posádky. V prípade, že v zime spôsobíte nehodu na letných gumách, nesprávne obutie vám môže spôsobiť vážne problémy s poisťovňou.

Ak navyše cestujete na zimnú dovolenku do Rakúska alebo do Českej republiky, myslite na to, že v týchto krajinách je zákonom stanovená minimálna hĺbka dezénu 4 mm a v Rakúsku sú zimné pneumatiky povinné od 1. novembra do 15. apríla, v Česku od 1. novembra do 31. marca. Keď vyrážate na lyžovačku do horských oblastí, nezabudnite si tiež skontrolovať povinnú výbavu, snehové reťaze a počet reflexných viest.


Alexander Štefuca, DR2000, LM: