Prenájom vozidiel postupne nahrádza ich bežné vlastníctvo
Európska únia čoraz viac tlačí na emisné limity áut. Zaregistrovali ste aj vy aktuálnu vlnu elektrifikácie?
Áno, tento trend je citeľný aj v rámci Slovenska, pričom za nás sa snažíme byť lídrom v tejto oblasti a aktívne podporujeme prechod na nulové emisie. Myslím si, že celý proces sa urýchli s nástupom nových modelov, ktoré sú ohlásené od viacerých automobiliek. V našej spoločnosti skutočne vidíme ekologický rozmer trvalej udržateľnosti, k čomu prispeje nízkoemisná a bezemisná doprava, preto okrem iného ako člen Výkonného výboru Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA, pozn. red) pracujeme na tom, aby sa v tomto smere nastavili pre (plug-in) hybridy a elektromobily nové daňové a legislatívne výhody. Tieto spĺňajú väčšinu potrieb užívateľov a vidím v nich jednoznačne budúcnosť pre segment osobnej dopravy.
Pomaly napreduje aj vývoj pohonu na vodík. Myslíte si, že by práve toto mohla byť cesta k ekologickejšej doprave? A akým smerom by sa malo uberať riešenie mobility v blízkej alebo vzdialenejšej budúcnosti?
Samozrejme, vítame širšie spektrum možností k nulových emisiám. Tento spôsob pohonu je síce zaujímavou alternatívou, no pozrime sa, aký je pomer „zeleného“ vodíka, ktorý sme schopní vyrobiť? Zároveň je tu problematika jeho dopravy a bezpečného uskladnenia. Vyriešenie týchto základných otázok podľa aktuálnych informácií ešte istý čas potrvá. V prípade „zeleného“ vodíka je vhodné jeho využitie najmä pre nákladnú, lodnú alebo diaľkovú hromadnú dopravu Z dostupných a ekonomicky nie až takých náročných riešení sa dnes sústreďujeme na elektromobily a plug-in hybridy ako na efektívny prostriedok znižovania emisií a zlepšovanie kvality života, hlavne vo väčších mestách.
Oblasť mobility sa nepochybne dostala do vzrušujúcej fázy a zažíva renesanciu, pričom ponúka mnoho príležitostí, spomeniem napríklad ride-hailing, car pooling, car-sharing, subscription modely atď., ktoré už u nás tiež fungujú alebo sa v istej podobe určite čoskoro udomácnia. Všetko je to súčasťou širšieho a dlhodobého pohľadu na vlastníctvo, pričom nemôžeme opomenúť megatrendy, ktoré aktuálne umožňujú nové digitálne technológie a platformy. Tie poháňajú rast nášho odvetvia neustále dopredu. Takisto lokálne sa tiež hľadajú ekonomicky výhodné a rokmi overené riešenia, ku ktorým v mnohých prípadoch patrí klasický operatívny lízing na 24 až 60 mesiacov. Často však treba riešiť aj krátkodobú potrebu mobility, ktorá je u nás zastrešená samostatným produktom s názvom FlexiPlan. Jeho výhodou je nepomerne kratšia doba užívania vozidla, s rozumne nastavenou výškou splátky, ktorá je výhodnejšia než u krátkodobej zápožičky, napríklad z autopožičovne. Je to vlastne krátkodobý operatívny lízing so všetkými jeho benefitmi a službami, pričom vám pristavíme vybrané vozidlo do 24 hodín od podpisu zmlúv kdekoľvek v rámci Slovenska. Tento produkt si už obľúbilo množstvo zákazníkov, ktorí na ňom oceňujú najmä jeho flexibilitu. Tá je na nezaplatenie v situáciách, keď neviete predikovať, či budete môcť aj zajtra poskytovať svoj tovar alebo služby klientom v rovnakom rozsahu ako dnes.
Ovplyvnila pandémia koronavírusu aj vás?
Samozrejme. Od prvej chvíle sme však stáli pri našich zákazníkoch. Snažili sme sa zaistiť bežný servis, na ktorí sú zvyknutí, ale zároveň sme im chceli pomôcť a poskytnúť niečo navyše. Rovnako to platí pri poskytovaní servisu a starostlivosti o vodičov. Na dennej báze sme komunikovali s našou sieťou poskytovateľov služieb a zastrešovali sme maximálnu možnú dostupnosť služieb. Veľká vďaka patrí aj našim zamestnancom, ktorí napriek práci z domu dokázali zabezpečiť nadštandardný chod našej pobočky. Dnes je už naša kancelária opäť v normálnom režime.
V čom spočíva najväčšia výhoda operatívneho lízingu oproti iným formám financovania kúpy vozidla?
Hlavnou výhodou, aktuálnou aj v tomto období je fakt, že spoločnosti nemusia viazať svoje finančné prostriedky v ich vozovom parku, ale môžu ich investovať do svojho „core“ biznisu, kde im generujú zisky. Tieto voľné prostriedky potom môžu nasmerovať do podpory obchodu alebo do inovácií, teda do vlastnej budúcnosti. Z tohto dôvodu je operatívny lízing vhodná voľba, pretože si nevyžaduje vysoké počiatočné investície na strane zákazníka, a zároveň má výšku nákladov na mobilitu zamestnancov pod kontrolou.
Znie to zaujímavo. Mohli by ste špecifikovať aj ďalšie benefity na strane zákazníka? Myslíte si, že prenájom áut či operatívny lízing nahradia bežné vlastníctvo vozidiel?
Téma operatívneho lízingu je komplexná. Týka sa časových úspor súvisiacich napríklad s tým, že za klientov vybavujeme poistné udalosti, objednávame ich vodičov na servisné úkony, vykonávame kontrolu nákladov ich flotíl, prenášame na nich veľkoodberateľské zľavy pri nákupe vozidiel. Benefit pre klienta je takisto vo forme úspor na personálne náklady súvisiace s prevádzkou vozového parku. Ako vidíte, je ich veľa s cieľom, aby naši zákazníci mohli bezstarostne jazdiť.
Operatívny lízing je vhodný pre všetkých podnikateľov bez rozdielu veľkosti firmy. V rámci našej klientskej základne máme okrem veľkých firiem aj vysoký počet živnostníkov, SZČO a malých spoločnosti, ktoré si prenajímajú jedno alebo dve vozidlá.
Podľa nás je vlastníctvo najdrahšie a najmenej vhodné riešenie pre potreby firemnej klientely. Nie je síce ľahké zmeniť myslenie ľudí ohľadom vlastníctva, ale táto, i keď postupná zmena v rámci našej 20-ročnej existencie na lokálnom trhu prebieha. Dovolím si tvrdiť, že aj naším pričinením.
Ako teda vidíte budúcnosť operatívneho lízingu na Slovensku?
Súčasnú situáciu vnímam iba ako urýchlenie dlhodobých trendov, na ktorých je založená naša stratégia, a to zo všetkých predtým uvedených dôvodov. Som presvedčený, že operatívny lízing alebo napríklad už spomenutý FlexiPlan sú pre klientov dnes veľmi vhodným a efektívnym riešením. Ako líder na svetovom a lokálnom trhu neustále inovujeme a digitalizujeme naše služby, čím formujeme trhové prostredie a máme ambíciu pokryť nielen dnešné, ale aj budúce potreby našich zákazníkov.
Kto je Ing. Matej Jurčo
Vyštudoval Fakultu podnikového manažmentu na Ekonomickej univerzite v Bratislave. Po niekoľkoročnom pôsobení v bankovom sektore v Kanade nastúpil v roku 2008 do spoločnosti LeasePlan Slovakia, s. r. o., kde od júla 2016 zastáva pozíciu obchodného riaditeľa ako člen manažmentu spoločnosti. Je tiež členom výkonného výboru SEVA.