Ako pripraviť auto na zimu? Týchto päť tipov vám to uľahčí.
Hoci jeseň bola mimoriadne teplá a slnečná, zima sa už pomaly vkráda aj do našich končín. Čo robiť, aby nás neprekvapila a ako sa postarať o našich štvorkolesových tátošov, prezrádza uznávaný motoristický novinár Alexander Štefuca.
1. Pneumatiky sú základom stability na ceste
Väčšina automechanikov radí zaobstarať si nové pneumatiky po štyroch rokoch, niekedy, vedia vydržať aj šesť či osem rokov v závislosti od frekvencie jazdenia. Klasickou predprípravou na zimu je aj výmena pneumatík z letných na zimné. Najprv sa však uistite, či dezén spĺňa všetky zákonné odporúčania. „Hĺbka hlavných drážok zimných pneumatík nemôže byť podľa zákona menšia ako 3 mm. Z bezpečnostného hľadiska však odporúčam pneumatiky vymeniť za nové, ak hĺbka ich dezénu klesne pod 4 mm. Najjednoduchšie to sami zistíte starým známym trikom s dvojeurovou mincou, ktorej obruba má šírku presne 4 mm. Vložte ju do drážky a ak sa úplne neschová, pneumatiky už nepoužívajte,“ vysvetľuje A. Štefuca. Pozor však, ak sa chystáte na lyžovačku k susedom. V Rakúsku a Českej republike je zákonom stanovená minimálna hĺbka dezénu 4 mm, v Rakúsku sú zimné pneumatiky povinné od 1. novembra do 15. apríla a v Česku od 1. novembra do 31. marca, ak sa na ceste nachádza súvislá vrstva ľadu alebo snehu.
No a kedy je ten správny čas na výmenu? Aktuálna legislatíva motoristom s vozidlami do 3,5 tony používanie neprikazuje konkrétnym dátumom, riadiť sa musíte podľa počasia. Povinnosť mať namontované sezónne prezutie nastáva vtedy, keď je na vozovke súvislá snehová prikrývka, ľad alebo námraza. Nákladné vozidlá musia jazdiť na zimných pneumatikách v termíne od 15. novembra do 31. marca. „Odporúča sa mať prezuté pneumatiky, akonáhle klesne teplota vzduchu pod 7 stupňov Celzia a trvá to niekoľko dní za sebou. Netreba nič nechať na náhodu, pokojne ich vymeňme čím skôr a zima nás potom neprekvapí,“ dopĺňa motoristický novinár. Ak si rezervujete termín ešte predtým, ako naozaj udrú mrazy, budete mať aj väčšiu istotu, že nebudete musieť čakať aj niekoľko týždňov. Ak jazdíte na aute od LeasePlan, môžete si u nás naplánovať akékoľvek opravy, údržbu alebo výmenu pneumatík a vyhnete sa dlhému čakaniu. Stačí nás kontaktovať prostredníctvom zákazníckeho centra ZKC.
2. Zimné za letné platí len v prípade kvapaliny do ostrekovačov
Poznáte tradičné trio kvapalín, ktoré vaše auto nutne potrebuje? Samozrejme okrem paliva sú to motorový olej, chladiaca kvapalina a voda do ostrekovačov. Ich hladinu by ste mali kontrolovať každé dva – tri mesiace a doplniť tak, aby siahala až po rysku. Motorový olej dostáva zabrať práve počas zimy. „Počas chladných dní sa olej k pohybujúcim sa častiam motora dostáva vplyvom zníženého prietoku ťažšie. Motor sa najmä pri krátkych vzdialenostiach nestihne dostatočne zahriať a jazdí takpovediac za studena. Meniť za špeciálny zimný olej ho však netreba, dnešné motorové oleje sú celoročné,“ hovorí Alexander Štefuca.
S nástupom chladných mesiacov treba zmes do ostrekovačov nahradiť práve tou zimnou verziou. Tá obsahuje nemrznúcu zložku v podobe etanolu alebo metanolu a na rozdiel od letnej zmesi neobsahuje odmasťovacie látky. „Odporúčam tieto zmesi nemiešať, ale radšej letnú odčerpať, aby nám pri mrazoch nebodaj nepotrhal hadičky rozpínajúci sa ľad,“ radí odborník. Nemrznúca zmes musí byť aj súčasťou chladiacej kvapaliny, jej úlohou je udržať konštantnú teplotu motora aj v extrémnych mrazoch a zabrániť korózii. Dôležitá je jej hustota, ktorá sa dá otestovať aj v domácom prostredí hustomerom. Kvapalinu vieme skontrolovať aj vizuálne, či sedí jej farba. Rôzne druhy majú aj rôzne farby. „Či je naozaj nemrznúca, viete si preveriť aj doma v mrazničke. Štandardne tam je teplota v priemere mínus 18 stupňov, čiže ak nám zmes nezamrzne, všetko je tak, ako má byť,“ dopĺňa motoristický expert.
3. Svetlá svietia, stierače stierajú, klaksón trúbi
Táto nesmrteľná hláška z českej klasiky „Vrchní prchni“ vždy pobaví, ale skrýva v sebe aj ďalší dobrý tip pre zimnú prípravu. Keďže s posunom času na zimný sa začne stmievať skôr, nezaškodí, keď otestujeme všetky svetlá v automobile. Ide o predné, zadné, brzdové, ale najmä hmlové svetlá. „Ak nemáte poruke parťáka, ktorý by zahlásil, že sú v poriadku ako v legendárnom filme, môžete zaparkovať napríklad pred skleneným výkladom predajne a či svetlá svietia si overíte v odraze skla,“ radí A. Štefuca.
Typickým tŕňom v päte počas sychravých či zasnežených dní je používanie hmloviek. Mnohí vodiči ešte stále neovládajú zásady ich správneho použitia. Keď je hmla, neznamená to, že automaticky musia byť zapnuté. „Pozor si treba dať najmä v meste alebo aj mimo neho, kde je premávka hustá. Hmlové svetlá majú príliš jasné svetlo, ktoré okoloidúcich vodičov môže oslepovať. Ak sú za nami a pred nami iné autá, stačí mať rozsvietené stretávacie svetlá,“ odporúča expert. Aj na diaľniciach, rýchlostných cestách a cestách mimo obcí je vhodné riadiť sa radšej okolitou premávkou. Vodič má rozsvietiť hmlové svetlá vtedy, ak rozostupy medzi autami nie sú také veľké, aby sa strácali v hmle. Ak však vodič vidí autá len za sebou, no pred sebou nie, mal by rozsvietiť predné svetlá. Platí to aj naopak. Ak je posledným v rade áut, zadné hmlovky upozornia zozadu prichádzajúceho vodiča na auto pred ním. „Za zhoršenej viditeľnosti sa nemôžeme spoliehať len na automatické zapínanie stretávacích svetiel. Mimochodom, za nesprávne používanie hmloviek môžete dostať aj pokutu vo výške od 10 do 30 eur, za neosvetlenie motorového vozidla počas jazdy rozsvietenými stretávacími svetlami za zníženej viditeľnosti to môže byť od 30 do 50 eur,“ dopĺňa A. Štefuca.
4. Soľ, ocot či škrabka?
Aj vám sa najnepríjemnejšie zimné zážitky spájajú so škrabkaním čelného skla podupkávajúc ráno za tmy pred odchodom do práce? Dali by ste aj pol kráľovstva za to, aby sa okno rýchlejšie rozmrazilo. Klasický a najbezpečnejší spôsob je ohrievanie skla fúkaním teplého vzduchu z motora, prípadne elektronickým vyhrievaním skiel a následné použitie škrabky určenej na sklo. Zabudnite na oblievanie horúcou vodou, mohla by spôsobiť poškodenie či dokonca prasknutie skla. Stavte radšej na kvalitnú autokozmetiku, ktorá obsahuje nemrznúcu zmes. Ideálne vo forme rozprašovača, stačí nastriekať na sklo a za pár sekúnd uvidíte jej účinok. Sprej využijete aj na spätných zrkadlách, svetlách či iných zmrznutých povrchoch. „Nezabúdajme však, že teplo potrebujeme aj vo vnútri auta, kedy sa nielenže túžime ohriať po poriadnej snehovej fujavici, ale pomôže nám aj so zahmlenými čelným sklom. Preto musí byť v poriadku aj klimatizácia,“ vysvetľuje motoristický novinár.
5. Šťastie praje pripraveným
Keď už máte svojho tátoša skontrolovaného, nezabudnite si ešte nachystať tzv. pohotovostný balíček. Pretože nielen povinná výbava dokáže takpovediac zachrániť život. Stať sa môže hocičo a v prípade, že by ste sa stali účastníkom nehody alebo uviazli niekde na zaviatej ceste, je dobré mať poruke tieto drobnosti. Teplú deku, ktorú oceníte, ak by vám vypovedalo kúrenie, nepremokavú bundu alebo pláštenku pre prípad, že by ste si vo fujavici museli meniť pneumatiku. Pripravte si aj pár fliaš s vodou, ideálne je ich umiestniť dovnútra auta, aby pri veľkom mraze v kufri nezmrzli a nejaké energetické alebo proteínové tyčinky. Vždy sa zíde aj baterka na svietenie spolu s náhradnými batériami a „povinnou jazdou“ v zime je už vyššie spomínaná škrabka na sklo. Nielen v zime sa vám zíde autonabíjačka na mobil. „Nemusíte ani nikde uviaznuť, stačí, keď ráno zaparkujete v práci a cez deň vám výdatné sneženie „schová“ auto. Vtedy oceníte metličku a aj skladaciu lopatku. Tú môžete použiť nielen na odhrabanie svojho auta, ale napríklad aj na rozbitie ľadu v jeho okolí,“ radí uznávaný novinár. Každý vodič by mal mať v priehradke aj slnečné okuliare, lebo nie je nič horšie ako žmúriť, keď sa slnko odráža od snehu alebo práve zapadá. No a ak sa chystáte niekam do hôr na lyžovačku, určite si pribaľte aj snežné reťaze.